– A mentális teljesítmény, az énkép fejlődése a nemi érés tükrében

A relatíve korai nemi érést a gyorsabb mentális fejlődés is kísérte, a testi és mentális fejlődés párhuzamosan halad (Jakab és mtsai 2007). A testi fejlődéshez szükséges optimális feltételek a mentális képességek fejlődését is elősegítik, a megfelelően fejlett pszichikum viszont segíti az egészséges énkép kialakulását, illetve a megfelelő szocializálódást.

Eredményeink azt mutatják, hogy a nemileg érett és kevésbé érett serdülők (fiúk és leányok egyaránt) a testképe, a családi és az individuális énképe is lényegesen különbözik. A morális és szociális énkép-komponenst látszólag nem érintik a nemi érettségi állapot változásai, azonban valószínűbb, hogy a kiegyensúlyozatlan pszichikai történések egymással ellentétes hatásokat gyakorolnak ezekre az énkép-komponensekre, így ezek a hatások kioltják egymást. A nemi érés előre haladtával a testképe, családi énképe és individuális énképe egyre csökkenő tendenciát mutat mindkét nemnél (Karkus és mtsai 2007, 2010).